تاثیرات گوجه فرنگی در ایران برای درمان سرطان معده

عامل دیگری باید در رابطه با گوجه فرنگی در ایران نظر گرفته شود: شرایط رشد گوجه فرنگی نقش عمده ای ایفا می کند و به ویژه تأثیر کمبود آب که در شرایط گرمایش جهانی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

“گوجه فرنگی یک محصول آبی است، چه در مزرعه برای مصارف صنعتی، چه در گلخانه ها/تونل ها برای گوجه فرنگی های سفره ای.

درک تاثیر استرس آب بر مزایای سلامتی گوجه فرنگی بسیار مهم است، زیرا این امر می تواند به تنظیم شیوه های آبیاری کمک کند.” نادیا برتین، که در بخش گیاهان و سیستم های کشت باغبانی کار می کند، می گوید.

اهمیت ژنوتیپبرخی از مطالعات نشان داده اند که تنش آبی می تواند تولید کاروتنوئیدها را افزایش دهد که یکی از نقش های فیزیولوژیکی آن محافظت از سلول های گیاهی در برابر استرس اکسیداتیو است که گاهی اوقات می تواند با استرس آبی همراه باشد.

اما وضعیت به این سادگی نیست، زیرا مطالعات مختلف نشان داده است که اثرات کمبود آب به شدت آن، مرحله ای که در آن در رشد گیاه رخ می دهد و در نهایت به ژنوتیپ گوجه فرنگی مورد آزمایش بستگی دارد.

همچنین باید در نظر داشت که در شرایط تنش آبی، گوجه فرنگی دارای آب کمتری است که بدون افزایش سنتز، اثر غلظت کاروتنوئیدها را القا می کند.

در هر صورت، کار ما به ما این امکان را می‌دهد که ژنوتیپ‌های گوجه‌فرنگی را شناسایی کنیم که از نظر کاروتنوئیدها غنی‌تر هستند، مانند رقم H1311 که توسط هاینز تولید شده است.

با این حال، این ژنوتیپ در شرایط تنش کم‌مولد است. همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، تجارت وجود دارد. نادیا برتین نتیجه می گیرد که بین عملکرد، کیفیت و مقاومت در برابر تنش فاصله دارد.

لیکوپن، زمانی که به صورت مجزا مصرف شود، اثرات مفید ثابت شده ای دارد.
تیم های مختلف INRAE در حال حاضر روی فواید سلامتی گوجه فرنگی کار می کنند، میوه ای که همچنین یکی از پرمصرف ترین سبزیجات در جهان است.